top of page

7 tips för att sluta älta

Uppdaterat: 28 dec. 2023



Gör det inte mot dig själv. Utöver att du har gjort ett misstag, om du ältar skadar du dig bara mer. Genom att producera substanser negativa för både din hjärna och din kropp förgiftar dig och gör livet svårare och tråkigare.


Uppenbarligen är det ganska vanligt att älta. Flera av mina bekanta har en tendens att idissla alla sina tillkortakommanden. Ju större misstag desto längre och värre omtugg. Sååå dumt!


Ältandets mästare..


… är min barndoms väninna. I mars sprack en kota i hennes ryggrad. Sedan dess har hon haft mycket ont och gått på Tramadol, ett smärtstillande och beroendeframkallande medel. Eftersom hon skulle vänta obestämt länge på en operation inom den allmänna vården betalade hon (desto mer) och blivit opererad privat av en av Polens bästa kirurger. Genom ett slags ”lim” som kirurgen sprutade mellan kotorna hoppades hon på att tre veckor senare bli smärtfri och avsevärt korta av läkningsprocessen.


Tyvärr, flera månader efter operationen, äter hon fortfarande Tramadol och väntar på rehabilitering eftersom hon har extrem smärta. Tråkigt förstås att ha ont och jag tycker riktigt synd om henne.


Men smärta är ett problem. Ett annat, möjligen ännu större, är att hon ältar sin situation. ”Jag kanske gjorde operationen helt i onödan? Kunde kotan växa ihop av sig själv? Läkaren kanske gjorde något fel... Varför väntade jag inte? Ohh, så dumt... jag borde ha avvaktat istället ...”


Varje gång jag pratar med henne, vilket är cirka en gång per vecka, får jag höra samma klagomål om och om.


Nej, hon kan inte vrida klockan tillbaka. Hon kan inte göra operationen ogjord. Hon kan inte ändra något bakåt i tiden. Hennes ältande leder bara till ont i magen och huvudvärk ovanpå ryggsmärtan. Dessutom sover hon knappast på nätterna. Psykiskt mår hon sämre och sämre för varje dag som går. Den här gången ältar hon sin operation, tidigare gånger ältade hon sina alla möjliga tabbar och beslut.


En annan väninna har emellanåt problem på jobbet och vanligtvis är problemen ganska lika. Som oftast är det någon, chefen eller en kollega som skäller ut henne alternativt framför sina negativa synpunkter på ett ovänligt sätt. Dessvärre kan han inte släppa händelsen under flera dagar, ibland ända tills nästa problem uppstår. Resultat? Huvudvärk, sömnlösa nätter och allmänt dåligt mående.


”Jag kan inte sluta att tänka på operationen”, förklarar den första väninnan. ”Chefens utskällning ekar i mitt huvud hela tiden”, säger den andra. Om och om och om.

Bland våra vänner och bekanta har vi några till ältare.


Enligt psykologer är orsaken till ältandet oftast oro för konsekvenserna av händelsen och dåligt samvete för misstaget. Istället för att lära sig av sina felsteg och att titta framåt fastnar man i ett negativt läge och förvärrar sin situation genom sina egna tankar.


Tips för att sluta älta


Har man ältat i många år tar det tid att lära om. Det finns dock olika sätt att minska problemet och så småningom sluta helt.


1 Acceptera att du har gjort ett misstag, fattat ett fel beslut, etc. Svara på frågor:

Kan jag vrida klockan tillbaka?

Kan jag få X ogjort?

Blir något bättre av att jag ältar och ältar?


2 Dra slutsatser för framtiden. Svara på frågor:

Vad har jag lärt mig av händelsen?

Hur ska jag göra om jag hamnar i liknande situation i framtiden?


3 Fokusera på framtiden. Svara på frågor:

Vad är det bästa jag kan göra nu?

Gör det!


Dessutom kan du:


1 Tänka på något annat

Du kan inte ha två tankar samtidigt i huvudet. Välj att tänka på något annat är din operation eller problem på jobbet. Har du tendens att älta, tänk ut i förväg vad du ska tänka på istället. Tänk på något intressant och engagerande.


2. Göra något annat

Så fort du kommer på dig själv med att älta: gör något annat. Kör du bil? Sätt på en låt och sjöng med. Ta en joggingrunda och lyssna på en podd, ring en kompis, prata med en kollega, hoppa upp och ner några gånger. Bryt beteendet, det spelar mindre roll vad du gör, bara det är något annat.


3. Trötta ut dig

Fysisk aktivitet brukar hjälpa. Ju mer du höjer upp pulsen desto snabbare glömmer du dina problem. Ta en snabb löprunda, gå på ett zumbapass eller HIT. Sätt på en app i mobilen och ta ett tabata pass.


4. Be någon annan om hjälp

Be en familjemedlem eller bekant att distrahera dig. Bestäm tillsammans vad ni ska prata om och göra istället.


Har du själv några fler bra tips, dela gärna med oss andra.

bottom of page