top of page

Diagnos: artros. Om hur du själv kan minska dina besvär*


Om dina leder är helt bra så är detta inlägg inget för dig. Läs vidare bara om du har ont i knän, höfter eller andra leder när du rör dig. Eller om dina leder är ömma, stela och lite svullna. Det är mycket som du själv kan göra för att bli bättre.

Det trodde jag inte när jag fick min diagnos men jag har faktiskt varit helt symptomfri under lång tid, faktiskt ett par decennier.

Diagnosen artros fick jag för länge sedan, innan jag ens hade fyllt 40. Mitt lillfinger svullnade, blev lite rött och gjorde ont så fort jag rörde på det. Några veckor senare undersökte en handkirurg på Läkarhuset mitt lillfinger, andra fingrar och andra leder. Diagnosen blev kort och löd ungefär så här: ”Du har artros och du kommer så småningom att ha ont i allt fler leder. Det är bara så att vissa av oss får artros. Inte mycket att göra åt, det finns smärtstillande salvor och tabletter”. Sedan visade den kvinnliga läkaren, som kanske var tio år äldre, sina händer med många svullna leder och tillade: ”Jag har också artros och det har bara blivit värre med tiden”.

Ganska chockad lämnade jag mottagningen och började vänja mig vid tanken att mina leder blir allt sämre. Köpte en smärtstillande salva och smörjde fingret några gånger utan större övertygelse. Salvan skulle bara minska smärtan utan att påverka orsaken.... Ganska värdelöst. Salvan gjorde förresten ingen skillnad så efter ett par veckor slutade jag med den. På den tiden fanns det inte internet och inte ”dr Google” heller. Ingen visste vad som orsakade artrosen eller vad som pågick i lederna. Smärtstillande piller eller glukosamin var det enda alternativet och piller har jag alltid varit oerhört restriktiv med. Fingret gjorde lite ont men det kunde jag leva med.


Fungerer – fungerer icke?


Eftersom det var full rulle både på jobbet och hemma glömde jag snabbt mitt finger, för det fanns värre problem. Några månader senare – till min stora förvåning – mitt lillfinger har blivit helt bra igen. Ingen svullnad, rodnad eller smärta. Helt perfekt. Jag tryckte lite här och där men fingret var som nytt. Sedan dess, under flera år har det gått fram och tillbaka: ibland var lillfingret lite svullet och ömt och ibland inte. Som i det norska skämtet om blinkers ”fungerer – fungerer icke”. Utöver lillfingret började jag få jag liknande symptom i ett par andra fingrar. Under perioder med ömmande fingrar har jag inte tagit en endaste smärtstillande tablett, glukosamin eller salva. Varför blev fingrarna ibland ok och ibland inte? Tyvärr, ingen visste det.


Svar på min fråga fick jag av ren tillfällighet, några år senare. Jag lyssnade på en TED talk med en amerikansk forskare som berättade om inflammationssjukdomar. Artros visade sig vara en av sådana sjukdomar, med andra ord det är inflammation som orsakar artros. Och inflammation jämförde forskaren med en eld: vissa livsmedel kunde få den att blossa upp och andra att slockna. I slutet av sin presentation räknade forskaren upp vilka livsmedel som minskade inflammationen och vilka som fungerade som olja på elden. Där fick jag svaret att jag har lyckats att ”släcka” inflammationen i mitt finger genom att äta rätt kost.


Socker var den stora boven

I mitt fall var just socker boven. Genom att äta för mycket socker ”hällde jag olja” på elden. Inflammationen ökade i fingrarna, de svullnade och gjorde ont. Uppenbarligen utan att vara medveten om det åt jag mer hälsosam mat i perioder och mindre under andra perioder. På sommaren och tidiga hösten blev det massor med grönsaker och färsk frukt. Under andra perioder, framför allt med mycket stress, eller när det var mörkt och kallt, åt jag desto mer mörk choklad och torkad frukt. Tyvärr dessa två hör till mina söta favoriter.


När jag fick diagnosen artros var det enda som läkaren rekommenderade smärtstillande medel. Idag behandlar man artros med framför allt fysisk aktivitet, sedan med smärtstillande och i värsta fall med operation. Inom den traditionella vården än så länge finns det fortfarande ytterst få råd om hur kosten påverkar olika sjukdomar, vad man skall äta eller låta bli. Inom naturmedicin kan man dock finna information om hur olika livsmedel påverkar inflammation.


All processad mat, spannmål, socker, mejeriprodukter samt produkter med höga halter av omega 6, såsom margarin och solrosolja ökar inflammationer.

Produkter med mycket omega 3 såsom fet fisk, grönsaker, fiber och fullkorn, avocado, linfröolja, ingefära, gurkmeja blandad med svart peppar, lök och vitlök minskar inflammation. Samma sak med probiotisk mat.


Sedan jag har begränsat min sockerkonsumtion har jag varken haft ömma fingrar eller andra artrossymptom. Nej, min ledvärk var inte tecken på bristande nivåer av glukosamin eller smärtstillande läkemedel. Det är inte din heller. Med stor sannolikhet genom antiinflamatorisk kost kan du också bli av med smärtan om inte helt så till en stor del.

Att det är viktigt att röra på dig, det vet du säkert redan och jag antar att du gör det också. Så testa antinflammatorisk kost under 4-6 månader och se hur dina leder mår. Troligtvis minskar smärtan avsevärt och dina leder skall tacka dig för omsorgen.


* Yes, det är mina händer på bilden. Tack vore antiinflammatorisk kost har jag absolut inga besvär. Jag har inte haft svullna, röda eller ömmande fingrar sedan jag fattade att kosten är avgörande för artrossymptom.










Comentários


bottom of page